Romanticism Exhibition
“The mysterious path leads within”
Wall display case
Wackenroder and Tieck in the Harz Mountains (1794)
Display case 1
Wackenroder and Tieck elevate art to a religion (1797)
Display case 2
Ludwig Tieck writes a folk tale (1797)
Display case 3
Novalis proclaims the poetic state (1798)
Display case 4
The Schlegels cause a sensation (1798)
Display case 5
Novalis has a dream (1800)
Karoline von Günderrode receives a letter (1802)
Who? When? Where? — An interactive map of Romanticism
Clemens Brentano and Achim von Arnim on the Rhine (1802)
Sophie Mereau-Brentano writes a poem about her husband’s portrait (1803)
Karoline von Günderrode writes about love and death (1805/1806)
Philipp Otto Runge plans a Romantic synthesis of the arts (1805)
Friedrich Schlegel presents a universe of knowledge (1802/1803)
Achim von Arnim and Clemens Brentano collect folk songs (1805-1808)
Peter Cornelius draws Goethe’s “Faust” (1808)
Philipp Otto Runge’s theory of colour harmony for painters (1810)
Clemens Brentano and Achim von Arnim visit an exhibition (1810)
Johann Wilhelm Ritter works with electricity and light (1797-1810)
E. T. A. Hoffmann declares Beethoven a Romantic (1810)
Jacob and Wilhelm Grimm collect fairy tales (1812)
Poetic mobilization (1813)
“The world must be romanticized”
Translated from the Original German by John Black. 2 Bände. London: Baldwin, Cradock and Joy; Edinburgh: Blackwood; Dublin: Cumming 1815.
Transkribierter Text
Display Case 1
Zgubljena vera
August Wilhelm Schlegel and Madame de Staël spread the Romantic idea (1813-1817)
London: Murray 1813.
Display Case 1
Adelbert von Chamisso tells a wondrous story (1814/24)
Display Case 1
Display Case 2
Display Case 2
Friedrich Schleiermacher reflects on methods of translation (1816)
Display Case 2
Clemens Brentano records the visions of a stigmatic nun (1818-1824)
Display Case 2
Cologne Cathedral becomes a Romantic building project (1823-1832)
Display Case 3
E.T.A. Hoffmann’s Frankfurt fairy tale Master Flea (1822)
Display Case 3
Display Case 3
Joseph von Eichendorff sends a good-for-nothing on a journey (1822)
Display Case 4
Frankenstein and the vampire (1831/32)
Display Case 4
Memories of Rahel Varnhagen (1834/35)
Vitrine 4
Joseph von Eichendorff at work (1835)
Display Case 5
Wilhelm Müller and Franz Schubert send a lover across ice and snow (1823/24)
Display Case 5
Bettine von Arnim and her daughters challenge Friedrich Wilhelm IV (1840/44)
Display Case 5
Center Display Case
Ludwig Tieck tells a Romantic love story (1837)
Robert Schumann sets Goethe’s Faust to music
Romanticism – no end in sight? (1859)
Le Poème Harmonique. Leitung: Vincent Dumestre. Alpha 2019.
Nürnberg: Schrag 1814.
Sonetje nesreče
Berlin: Unger 1797.
London: Whittaker 1824.
Gazele
1833
Introduction
Zdravljica (National anthem of Slovenia)
Band 1 (von 3). Berlin: Carl August Nicolai 1797. S. 191–242: Der blonde Eckbert.
1831
Audio station 1, on the right
Showcase 1
Gotha: Ettinger 1787/88.
1833
Band 12 (= Neue Folge, Band 2): Liebeswerben ‒ Waldeinsamkeit. Breslau: Max 1842.
Showcase 3
1823
Showcase 4
Um 1832/34
Showcase 5
1830
Translations
Um 1832/35
Um 1819/20
1836. Dauerleihgabe der Bundesrepublik Deutschland.
1830
1847
1829. Dauerleihgabe der Bundesrepublik Deutschland.
Um 1802/04
1820. Dauerleihgabe aus Privatbesitz.
1837
1812
1832
1832
1832
In: Jahrbücher der preußischen Monarchie. Herausgegeben von Friedrich Eberhard Rambach. Berlin: Unger Juni / Juli 1798. Teil 1: Blumen, Juni 1798, S. 184–185. Teil 2: Glauben und Liebe oder der König und die Königin, Juli 1798, S. 269–286.
Berlin: Realschul-Buchhandlung 1816, S. 143‒172.
6 Hefte in 3 Bänden. Berlin: Vieweg 1798; Berlin: Frölich 1799–1800.
A guided tour through manuscripts by and about Karoline von Günderrode
Berlin: Frölich 1799.
Jacob Grimm and Ludwig Uhland in the Paulskirche in Frankfurt
Band 1 (von 4). Berlin: Unger 1795.
Frankfurt a. M. und Leipzig: Nauck 1800.
Hamburg: Hoffmann und Campe 1835.
1. Satz: Adagio sostenuto. Sylvia Ackermann (Hammerflügel von Melchior Guante, Münster 1795). Deutsches Romantik-Museum 2021.
1833
Stuttgart Chamber Choir, Director: Frieder Bernius. Carus 1999
Stuttgart: Cotta 1821
© Hohe Domkirche Köln, Dombauhütte. Foto: Matz und Schenk.
Frankfurt a.M.: 1773
Straßburg: Häußler 1765
Frankfurt a. M.: Wilmans 1822.
Nach Heinrich Heine. Julian Prégardien (Tenor) und Michael Gees (Klavier). Live-Mitschnitt: Robert-Schumann-Gesellschaft. Frankfurt am Main, 2017.
2 Bände. Bremen: Wilmans 1801.
The Werther year 1774
Previous exhibitions in the Manuscript Studio
1823
In: Bunte Reihe kleiner Schriften von Sophie Brentano. Frankfurt a. M.: Wilmans 1805, S. 47–48.
Theatre poster, 1823.
2 Bände. Frankfurt a. M.: Wilmans 1803.
Stuttgart: Reclam 1970.
Revised, Corrected, and Illustrated with a New Introduction, by the Author. London: Colburn and Bentley; Edinburgh: Bell und Bradfute; Dublin: Cumming 1831 (Bentley’s Standard Novel 9). 3. Ausgabe. Frontispiz und Titelvignette von Theodor von Holst.
Aus „Das Rot. Sechs Gedichte der Karoline von Günderrode“. Clare Lesser (Sopran), David Lesser (Klavier). Metier 2013
Leipzig: Hartmann 1828.
Zwickau: Schumann 1821.
Berlin, Weimar: Aufbau-Verlag 1979. Darmstadt, Neuwied: Luchterhand 1979.
Göbel-Trio Berlin. Thorofon 1990
Teil 1 (von 3). Berlin: Duncker und Humblot 1834. – Frontispiz (Stahlstich in Punktmanier) von Carl Eduard Weber nach Moritz Michael Daffinger, darunter Rahel Varnhagens faksimilierte Handschrift: „Die Einfalt schätz’ ich hoch, der Gott / hat Witz bescheh
S. 1: Merz („Es ist ein Schnee gefallen“), S. 2: Lust und Qual („Knabe saß ich, Fischerknabe“) mit der Anmerkung: „Folgendes auch von Goethe, wird Mam Milder sehr gefallen zum componiren!“, auf S. 4 von unbekannter Hand: „Rahels Hands
München: Piper 1959.
Neue Folge, 5. Jahrgang. Leipzig: Brockhaus 1823. Darin: Wanderlieder von Wilhelm Müller. Die Winterreise. In 12 Liedern, S. 207‒222.
(Band 1.) Heidelberg: Mohr und Zimmer; Frankfurt a. M.: Mohr 1806. Band 2. Heidelberg: Mohr und Zimmer 1808.
Band 2. Dessau: Ackermann 1824. Darin: Die Winterreise, S. 75–108.
Leipzig: Kühnel 1808.
Ausschnitte aus Faust (1. Satz), Gretchen (2. Satz), Mephistopheles (3. Satz). Klaus König (Tenor), Gewandhausorchester Leipzig. Leitung: Kurt Masur. Eterna 1981
Tübingen: Cotta 1808.
In: Goethe’s Werke. Vollständige Ausgabe letzter Hand. Band 4. Stuttgart und Tübingen: Cotta 1827, S. 229‒307.
London: Murray 1817.
In: Faust, Tragédie de M. de Goethe, traduite en français par M. Albert Stapfer, Ornée d’un Portrait de l’Auteur, et de dix-sept dessins composés d’après les principales scènes de l’ouvrage et éxécutés sur pierre par M. Eugène Delacroix
Hamburg: Perthes 1810.
Ausschnitt aus dem Liebesgespräch des 2. Aufzugs. Waltraud Meier (Sopran), Siegfried Jerusalem (Tenor). Berliner Philharmoniker, Leitung: Daniel Barenboim. Teldec 1995
Wiener Glasharmonika-Duo (Christa and Gerald Schönfeldinger) 2009
Großes physikalisches Studienheft. S. 6‒7.
2. Akt: Abends will ich schlafen gehn. Ann Murray (Hänsel), Edita Gruberová (Gretel). Staatskapelle Dresden, Leitung: Sir Colin Davis. Decca 1992
Berlin: Realschulbuchhandlung 1812.
London: Baldwyn 1823.
Nouvelle Edition augmentée d’une Nouvelle (L’Adroite Princesse), à la fin. Amsterdam: La veuve Desbordes 1721. – Titelkupfer Contes de ma mere loye (Geschichten von meiner Mutter, der Gans) nach Antoine Clouzier.
Lotta Hultmark (Sopran), Kristina Elfversson (Sopran) und Sabine Eyer (Alt) 2011
In: Staats- und Gelehrte Zeitung des Hamburgischen unpartheyischen Correspondenten Nr. 48 vom 24. März 1813, S. 1‒2.
Gratz: Miller 1814.
In: Rheinischer Merkur Nr. 1 vom 23. Januar 1814. Koblenz: Heriot, S. 1‒2.
Berlin: Realschulbuchhandlung 1808.
Germanien (d.i. Frankfurt a.M.) 1814 (erschienen: 1815).
Berlin: Selbstverlag 1816.
Leipzig 1813.
Berlin: Henschel 1814.
Gotha: Becker 1814.
Berlin 1811.